Nowela filmowa Hiszpanka Łukasza Barczyka wygrała w październiku 2011 roku konkurs na scenariusz inspirowany Powstaniem Wielkopolskim, ogłoszony przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Przez kolejne trzy lata powstawał film. Jej oryginalność wyrasta poza czysto profesjonalny zapis scenariuszowy, stąd pomysł, aby zaistniała jako autonomiczny utwór literacki.
Fabułę noweli stanowi żywa opowieść, pełna zwrotów akcji, humoru, ironii oraz intryg z udziałem spirytystów, dzięki którym możliwy jest przyjazd Mistrza Ignacego Jana Paderewskiego do ogarniętego euforią powstańczą Poznania.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Mówią, że stajemy się naprawdę dorośli, kiedy umierają nam rodzice. Nie wiem, czy to prawda. Ale z pewnością dzieci owych rodziców doświadczają wówczas nowego rodzaju ran, jak bohaterki czułej i tragikomicznej opowieści Kingi Dębskiej. Siostry Marta i Kasia to tytułowe córki krowy. Kobiety około czterdziestki. Obie poczuły smak wielu klęsk i zapijają go alkoholem popularnym w ich rodzinie niepasującej do bożonarodzeniowej reklamy. Marta i Kasia to dwa wulkany emocji o nieco innej ekspresji. Do końca nieświadome, jak bardzo są do siebie podobne, bo obu głęboko zależy na tej poturbowanej rodzinie skupionej wokół trudnego do kochania i wręcz przerażającego ojca. Siostry czują życie i innych każdym porem skóry i nie wstydzą się: bólu, rozpaczy, miłości, nienawiści, wstrętu, pożądania, które nie zostają opatrzone mrugnięciem oka i utopione w cynizmie, ale także, na szczęście, nie pływają w patosie. Maria i Kasia mówią o sobie językiem kobiecych pogaduch i ma się ochotę do nich dołączyć. Posprzeczać. Gdyby siostry Brönte żyły dziś i dane by im było osiągnąć czterdziestkę, mogły by opowiadać jak Marta i Kasia. [Joanna Bator]
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni